søndag den 27. november 2011

Stjerner indbegrebet af jul

Jeg ved at jeg har skrevet om Stjernestunder før. Men efter at jeg hele weekenden har stået sammen med Helle på vores julemarked, bliver jeg nødt til at vise lidt flere billeder af hendes skønne store og små lakeret stjerner.

Flettet i hvidt papir i hånden for derefter at blive kørt til en møbellakere der giver hver stjerne flere lag maling for at opnå en overflade der næsten ligner de gamle japanske lakæsker, blød og glat.

Hjemvendt til Helle bliver de monteret enten med lædersnor, for at skabe et mere moderne og råt look eller med satinbånd til det mere klasiske look. På de store stjerner følger der en klips med til båndet så man hvis man ønsker det kan have sin stjerne liggende til pynt så har man også den mulighed. Selv til toppen på juletræet kan de bruges hvis man køber dem med medfølgende spiral.
Jeg syntes at det er utroligt at en gammel traditionel ting som de foldede stjerner, som vi vel alle her i norden har prøvet at folde med mere eller mindre held, kan serveres så delikat og med et moderne udtryk, og så er det også dejligt at man stadigvæk kan producere noget her i Danmark og ikke få alt sendet jorden rundt her i disse tider hvor vi alle må prøve at tænke mere grønt.

Ingen kommentarer: